Plaats nieuw bericht Plaats reactie Vorige onderwerp | Volgende onderwerp
Interaddict forum index » Hardware en Gadgets » Waarom Linux?
Thijs R.
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 22 Apr 2007 22:04 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Maar behalve dat het leuke desktops oplevert....

waarom Linux?
Tony Eveready is known for a scene in which he inserts his testicles into a woman's rectum. He then proceeds to have vaginal intercourse with her whilst groaning, "Nuts in the ass; dick in the pussy!"
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 22 Apr 2007 23:19 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Over het algemeen niet de beste manier om een vraag te beantwoorden, in dit geval wel.
Waarom niet?

Het vormt een uitdaging voor iedere nieuwe gebruiker denk ik. Zolang je niet de nieuwste spellen wil kunnen spelen bieden de meeste Linux distributies alles wat je maar wensen kunt en meer. Allemaal gratis en legaal.
Qua spellen vermaak ik me overigens ook prima met Enememy Territory en America's Army Smiley Ik mis alleen GTR2 wel. Misschien dat ik speciaal daarvoor toch nog maar een dualboot ga doen.

Nog een voor mij hele belangrijke reden is dat het goed voelt. Niet zozeer het geen Windows meer gebruiken, maar het deel zijn van de OpenSource community. Het is vergelijkbaar met het verschil in plezier wat ik heb tussen het werken in een commercieel bedrijf en in een non-commercieel bedrijf. Alles gaat met meer plezier. Er is dus ook veel makkelijker om geduld op te brengen. Je kunt echt je steentje bijdragen! Er zat bijvoorbeeld een bug in de partitioner in Ubuntu Feisty Fawn Beta die alleen kwam opduiken bij een bepaalde hardware configuratie. Bij mij dus toevallig. Ik heb met plezier de tijd genomen om de bug te melden. Vanaf dat punt werd ik continu netjes op de hoogte gehouden van de vorderingen van het debuggen en in de Final Release was de bug verholpen. Met een bedankje van de developers voor de hulp. Smiley

Voor mij persoonlijk is het ook een leerzame uitdaging. Als ik benieuwd ben hoe ze iets gedaan hebben kan ik gewoon in de broncode gaan wroeten en zodra ik er genoeg kennis van heb ook zelf programma's gaan schrijven.

Het enige waar ze naar mijn idee in linux snel nog wat aan moeten gaan verbeteren is de manier de gebruiker geconfronteerd wordt met de rechtenstructuur binnen het OS. Die moet niet veranderen want daar is de hele veiligheid op gebaseerd en dus de reden waarom je geen virusscanner of anti-spyware nodig hebt. Maar het zou wat doorzichtiger kunnen allemaal qua userinterface.

AVoor de gemiddelde gebruiker.... Als je het eenmaal hebt draaien komt er eigenlijk vrijwel geen onderhoud meer bij kijken. Compile is zelfs al bijna nooit meer nodig tenzij je hele specifieke versies van programma's wil gebruiken.

Laatst aangepast door Bram op 22 Apr 2007 23:43, in totaal 1 keer bewerkt
Thijs R.
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 22 Apr 2007 23:42 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

- Omdat je Windows al kent en je dus geen drempel over hoeft.
- Omdat Windows daarom makkelijker aan te passen is voor je.
- Omdat spellen voor Windows worden gedraaid.

Omdat ik persoonlijk Linux niet onder de knie kan krijgen Smiley..

Nee, flauwekul. Ik wil het niet gebruiken omdat ik Windows van binnen en van buiten ken, en er supereffecient mee kan werken. Ik ben gewoon benieuwd wat Linux de moeite waard maakt.

Nouja, en vooral: Waarom zou de gemiddelde gebruiker over moeten op Linux? Voor Firefox zou ik het inmiddels wel kunnen vertellen, dan moet dat voor Linux ook kunnen!
Tony Eveready is known for a scene in which he inserts his testicles into a woman's rectum. He then proceeds to have vaginal intercourse with her whilst groaning, "Nuts in the ass; dick in the pussy!"
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 22 Apr 2007 23:48 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Een drempel is er zeker.
Windows is voordat je die drempel genomen hebt i9nderdaad makkelijker aan te passen. Maar als je drempel eenmaal over bent verbleekt Windows compleet bij wat je allemaal in Linux kunt aanpassen.

Er zijn, naast bovengenoemenden genoeg spellen die voor windows geschreven zijn die ook onder linux (Wine of Cedega) draaien. Een kleine greep uit het assortiment.....
Doom 3
Half-Life en Half-Life 2
Quake 4
Unreal Tournament (volgensmij zo'n beetje alle versies)
World of Warcraft
Battlefield 1942

Niet native dus, maar de performance is in de meeste gevallen gelijk, in sommige gevallen iets minder en in sommige gevallen zelfs wat beter.

De gemiddelde gebruiker zou Linux moeten gaan gebruiken omdat het een veiliger, efficienter en stabieler systeem is. Neem in alle drie de gevallen Windows/2 en je hebt Linux. Het kost wat moeite om alles naar wens te configureren, maar als je het eenmaal hebt zoals je het hebben wilt is het rock solid. De gebruiksvriendelijkheid valt mij persoonlijk allesinds mee. Ik heb door de jaren heen verschillende keer kijkjes genomen bij verschillende distributies en wat dat betreft gaan ze echt sprongen vooruit.

Als je een makkelijk te installeren systeem wilt wat out-of-the-box stabiel werkt en niet veel vraagt van de gerbruiker kun je denk ik het best voor SLED 10.X gaan (Suse Linux Enterprise Desktop). Wil je 'state of the art' en een enorm ontwikkelingstempo, kies dan voor Kubuntu of Ubuntu (voor een ouder systeem, PIII met <256MB RAM, is Xubuntu misschien een betere keus). Allebij de distributies zijn bijzonder gebruiksvriendelijk. Ik denk dat jij misschien het beste voor Kubuntu kan gaan als een poging wilt wagen. De "K" staat voor de window manager die gebruikt wordt. KDE in dit geval. Die heeft nog het meest weg van Windows. Gnome (wat gebruikt wordt voor SLED en Ubuntu) is overzichtelijker maar ook minder flexibel en verder verwijderd van de Windows interface.

Laatst aangepast door Bram op 22 Apr 2007 23:58, in totaal 1 keer bewerkt
Thijs R.
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 22 Apr 2007 23:50 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Zelfs dit artikel uit The Guardian raakt namelijk kant nog wal: http://technology.guardian.co.uk/weekly/story/0,,2054394,00.html
(Het gaat er na al die jaren over dat je je oude W98 bak kan omtoveren tot een Linuxbak... booorring)

Wat ik eigenlijk wil zeggen is: Na tien jaar geneuzel gehoord te hebben over hoe goed Linux wel niet is, en dat "het-nu-zo-makkelijk-is-dat-zelfs-de-gewone-gebruiker-het-kan-installeren", het me enorm verbaast dat het nog steeds niet heeft kunnen opleven naar die voorspelling.

Firefox heeft dat wel. Omdat het in principe hetzelfde is, maar beter. Linux is misschien wel 'beter' op sommige vlakken, maar de meeste mensen kennen het nog niet eens, ondanks een buzz van meer dan een decennium. (Mijn eerste linux experience was in 1996, en toen zeiden alle nerds al dat binnen vijf jaar iedereen om zo zijn, omdat het zo makkelijk was.)

Edit>> Had je post nog niet gelezen, maar zie deze post als een nieuwe vraag.
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 23 Apr 2007 00:07 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Waarom Linux zo veel beter is is heel makkelijk te omschrijven. Aaan linux werken tienduizenden mensen, misschien wel honderdduizenden, met plezier. Aan windows werken hooguit een paar duizen programeurs.

Ik denk dat er de afgelopen 10 jaar te veel fragmentatie heeft plaatsgevonden binnen de Linux wereld. Er zijn in paar jaar tijd een hele berg Distributies bij gekomen waardoor de mankracht ook flink verdeeld is. De krachten kunnen beter gebundeld worden.

De initiatoren van Ubuntu hebben het slim aangepakt. Ubuntu is gebaseerd op Debian. Debian is bewezen het meest stabiele systeem op servers. Elke update van Debian wordt geintegreerd in Ubuntu en de Ubuntu community geeft weer een hoop terug aan Debian. Nu lijkt het misschien door de vele Ubuntu varianten alsof de vragmentatie hier ook het geval is, maar dit is niet zo (er zijn wel een stuk of 8 verschillende ubuntu varianten). Ze gebruiken allemaal de zelfde basis en zijn altijd even up to date.
Krachten worden weer steeds meer gebundeld en dat merk je. Er waren twee groepen ontwikkelaars bezich met het 3D desktop gebeuren (zie screenshot). De projecten heten Beryl en Compiz. Ik gebruik Beryl. Ze hebben nu ingezien dat ze eigenlijk allebij onveer het zelfde aan het doen zijn en laten nu Compiz vallen en gaan samen met Beryl verder. Dat zijn goede beslissingen als je het mij vraagt.

Ik denk dat je je verkijkt op hoe veel mensen Linuz gebruiken....
Xurk
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 23 Apr 2007 00:14 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Mijn vader experimenteerde volgens mij tussen 1996 en 1998 voor het eerst met Linux, hij had toen eerst een versie van Red Hat en vervolgens van Mandrake.
Ik vond het zeker wel interessant destijds en zag er ook wel de positieve kanten in, maar nu al die jaren later vind ik nog steeds dat er niet écht een reden is waarom de gemiddelde gebruiker zou moeten denken: "Goh, laat ik eens overstappen van Windows naar Linux". Het is té anders voor de gemiddelde gebruiker en de mogelijkheden waar iedereen het over heeft zijn eigenlijk alleen meer dan "een beetje interessant" voor de mensen die bezig zijn met Linux zoals jij [Bram] dat bent; mensen met ervaring en die daadwerkelijk willen begrijpen hoe alles werkt en er een steentje aan bijdragen. Niet echt een profielschets van de gemiddelde Windows-gebruiker Tongsmiley

Ik denk dan ook niet dat de userbase van Linux binnen enkele jaren gaat uitbreiden tot de doorsnee PC-gebruikers, het gaat nog wel een tijdje iets voor de "nerds" blijven.

Bericht Geplaatst: 23 Apr 2007 00:25 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Dell gaat binnenkort PC's leveren met een Linux distributie pre-installed. Suse Linux Enterprise Desktop als ik het me goed herinner. Scheelt ongeveer 100 euro op een PC. Dat moet toch aardig wat mensen over de streep gaan trekken lijkt me. Ook de ' 100 dollar laptop' draait een aangepaste Linux versie. Die gaat straks als een warm broodje over de toonbank lijkt me. Al zal hij geen 100 dollar gaan kosten Smiley Het vormalige PalmOS is bezich met het addopteren van een linux distributie voor hun mobiele hardware. Er is nog aardig wat op komst.

Voor mij was de druppel tot overstappen eigenlijk dat ik toch de laatste ontwikkelingen wil ervaren (het gebruik van 3D renderingen op desktops o.a.) maar me er ook bewust van ben wat daar voor nodig is qua hardware. Vista weegt 3 ton wat dat betreft en Linux 50 gram. En dan is de Linux desktop ook nog eens een paar 100 stappen voor op de Aero interface van Windows.
Vista is gewoon veel zwaarder dan het zou moeten zijn. Ik ga bijna geloven dat ze de hardware eisen kunstmatig omhoog helpen.... Voor wat Vista doet heb je SERIEUS niet zo'n snelle computer nodig! Een PC van 5 jaar oud zou dat prima moeten kunnen draaien.
Xurk
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 23 Apr 2007 00:35 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik ben het echt compleet met je eens wat betreft hoe zwaar Vista is en de voorsprong qua interface van Linux, dat is allebei waar Smiley Maar helaas snapt 90% van de computergebruikers niet eens dat Vista zo zwaar is ["ik snap niets van PC's dus het zal wel"] of kennen ze alternatieven gewoonweg niet [of willen het niet kennen, de bekende arrogantie van: "Wat ik nu heb is beter en ik ga niet eens moeite doen om iets nieuws te proberen"].

Ikzelf ben eigenlijk gewoon te lui om Linux te proberen, aangezien ik wel lekker zit zo met mijn Windows; net zoiets als looskuh denk ik Knipoog

Bericht Geplaatst: 23 Apr 2007 00:46 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Begrijp ik ook volkomen Smiley Het is ook een beetje een beroepsdeformatie. Geen licenties meer hoeven aanschaffen scheelt tienduizenden euro's per jaar. Al is het voorlopig nog niet zo dat er een overstap zou kunnen plaatsvinden. Dat duurt denk ik nog 5 tot 10 jaar.

Een overstap naar OpenOffice zou al een boel geld schelen. Dat kan denk ik binnen een jaar of twee dankzij de "Opendocument format" afspraken die gemaakt zijn.

Mocht je een kijkje in de keuken van de Ubuntu Feisty gebruiker willen nemen. De officiele Feisty starter guide..
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Feisty
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 23 Apr 2007 00:56 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik heb de draad even afgesplitst Smiley van het post je foto topic. Thijs zijn opmerking was n.a.v. de volgende post...

http://forum.interaddict.org/viewtopic.php?p=55441#55441
Theimon
Addict

Bericht Geplaatst: 23 Apr 2007 06:20 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Waarom Linux voor mij.....

Ik kende mijn weg in Windows goed genoeg. Brak er sowieso alles uit wat ik niet nodig had (nLite FTW \o/)waardoor ik een fijner systeem kreeg. Maar ik werd zo moe van de instabiliteit, de virus/spy/mal/***ware, defraggen, security holes en ga zo maar door.
In eerste instantie heb ik toen een dualboot opgezet (just in case) en ben ik gaan spelen met Linux. Toen ik er achter kwam dat ik mn Windows al een week of drie niet meer had gebruikt heb ik die er maar afgesodemietert, alle NTFS omgezet naar ext3 en het systeem draait als een zonnetje.
Het is stabieler, ik kan meer dingen aanpassen, veel minder gaten. Crashes, mochten die voorkomen, kan je beter opvangen aan de hand van een CLI. Ook als ie crashed weet je zeker dat je zelf de fout hebt gemaakt...dat is in Windows altijd de vraag.
Laatst wel Windows op een laptop moeten installeren voor iemand.....die setup duurt zo lang en je kan op dat moment niks met die bak.....dat was voor mij weer een bevestiging dat ik de goede keus heb gemaakt Smiley

Bericht Geplaatst: 23 Apr 2007 13:39 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

D directuer van Dell draait ook Feisty Ja-knikker

http://www.eweek.com/article2/0,1895,2115645,00.asp
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 23 Apr 2007 19:22 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Net even Kubuntu opnieuw geinstalleerd omdat ik de videodrivers niet meer kon updaten door mijn eigen knulligheid (weer wat geleerd). Mijn computer heeft een hal uurtje staan pruttelen. Daarna nog een kwartiertje bezig geweest om alles weer juist te configureren.... Klaar Smiley Echt een eitje. Prettig dat feisty final ook al NTFS support aan boord heeft.

Ik ben de drempel nu volledig over. Linux staat nu op de partite waar Windows nog op stond. Ik ga kijken of ik Windows als virtual OS kan draaien om GTR2 te spelen.
Theimon
Addict

Bericht Geplaatst: 23 Apr 2007 20:56 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Tja de NTFS support zal vast wel goed zijn. De ntfs-3g driver was al goed in beta status, nog niemand ooit gehoord met corruptie danwel data-loss. Maar als je toch "over" bent, waarom niet de hele boel omzetten naar ext3 of Reiser o.i.d.?

En alles opnieuw configgen? Je hebt /home toch wel op een aparte partitie staan? Scheelt zoveel werk. Ik heb dezelfde /home nu met 4 verschillende Ubuntu, 2 Gentoo en een Sabayon installatie gebruikt...i-de-aal Smiley

Bericht Geplaatst: 23 Apr 2007 21:10 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Er staan nog een ongeveer 60 films en een heleboel windows programma's op de NTFS partities. Die wil ik niet kwijt raken Smiley

Mijn /home heb ik inderdaad al 3 installaties op een aparte partitie staan. Erg handig.

Bij de Feisty herd X installaties moest ik ntfs-3g nog los installeren. Volgensmij hebben ze het pas bij de final toegevoegd. Nog geen enkele keer problemen mee gehad. Ik geloof dat ntfs-3g overigens nog wel de beta status draagt.
Theimon
Addict

Bericht Geplaatst: 23 Apr 2007 21:15 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Bram schreef:
Er staan nog een ongeveer 60 films en een heleboel windows programma's op de NTFS partities. Die wil ik niet kwijt raken Smiley

Ff data schuiven van HD naar HD, heb ik ook gedaan Smiley duurt ff maar goed, je kan het maar gedaan hebben.

Quote:
Mijn /home heb ik inderdaad al 3 installaties op een aparte partitie staan. Erg handig.

Bij de Feisty herd X installaties moest ik ntfs-3g nog los installeren. Volgensmij hebben ze het pas bij de final toegevoegd. Nog geen enkele keer problemen mee gehad. Ik geloof dat ntfs-3g overigens nog wel de beta status draagt.

Is stable verklaard. Maar je kan bijvoorbeeld het ubuntuforums topic doorspitten....er zijn alleen mensen met schrijfrechten juist toekennen, niemand met corruption/data-loss. Ik heb zelf destijds ook vele "tests" gedaan, het ging niet altijd even snel, maar het werkte prima.

Bericht Geplaatst: 23 Apr 2007 21:49 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Aha, wist ik niet.

Misschien weet jij trouwens een oplossing voor het vokgende probleem. ..
Ik mount mijn Windows netwerk shares via fstab met smbfs. Alles volgens het boekje, werkt perfect. Maar de schrijf snelheden zijn verschrikkelijk. Ik kom gemiddeld aan 400KB/s. Lezen vanaf de shares gaat zoals het hoort.
Tijdens het schrijven naar de (ntfs) netwerk shares vliegt het cpu gebruik naar 100% op de host en is er ineens enorm veel HDD activiteit. Het is gewoon niet werkbaar. Ik kan die shares niet omzetten naar een linux schijfindeling want er draait Windows op met MediaPortal (mijn HTPC dus).

Is er een manier van Windows shares mounten waar jij betere ervaringen mee hebt?
Theimon
Addict

Bericht Geplaatst: 24 Apr 2007 19:20 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik heb daar zelf geen ervaring mee, maar is dit misschien het probleem? http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=50007&highlight=windows+shares+full+cpu

Bericht Geplaatst: 24 Apr 2007 20:29 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik gebruik nu cifs in plaats van smbfs, dat schiet al een stuk beter op Tongsmiley. +/- 35MB/s.
Bedankt voor het me meekijken though!
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 01 Mei 2007 10:19 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

En jawel, het is bijna officieel dat Dell systemen met Ubuntu gaat leveren.
Wat opvalt is dat ze voor een van de laptops behoorlijk verouderde hardware gebruiken. Een Semperon of Pentium D met 512MB ram en een 6150 mobile videokaart. Meer is ook niet nodig natuurlijk, maar het gaat hier om hardware die 1 (videokaart) en soms zelfs 3 generaties (processoren) terug gaat. Wat naar mijn idee een indicatie van een HELE gunstige prijs moet zijn. Ik denk aan +/- 300 euro? Maximaal 400 inclusief gerantie en 1GB RAM?

Dit gaat Microsoft voelen!!!! Mmm
Theimon
Addict

Bericht Geplaatst: 01 Mei 2007 19:06 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Tja, verouderde hardware......beetje tweeslachtig gevoel. Van de ene kant: mooi, cheap, maar zeer bruikbaar apparaat voor je huis/tuin/keuken klussen. Van de andere kant: alleen die huis/tuin/keuken klussen zijn mogelijk want je koopt gewoon een (nieuwe) oude bak.

Maar wat ik al zeg, er zit dus ook een mooie kant aan. Ik zit zelf een beetje te kijken of ik heel misschien een laptopje/notebookje voor weinig op de kop kan tikken voor als ik onderweg ben (de rust moet vol natuurlijk Knipoog). Als ik dan voor weinig geld een nieuwe bak kan hebben i.p.v. tweedehands dan is het wel interessant. Onderweg hoef ik geen leipe dingen te doen, gewoon beetje surfen etc. Daar zijn die dingen goed genoeg voor.
Ik ben benieuwd wat de prijs gaat worden.....

Bericht Geplaatst: 02 Mei 2007 17:42 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Bram schreef:
En jawel, het is bijna officieel dat Dell systemen met Ubuntu gaat leveren.
......

Ik vergat de link. http://tweakers.net/nieuws/47318/Dell-kiest-voor-Ubuntu.html

Mijn computer wordt met regelmaat door allerlij mensen gebruikt die hier op bezoek komen. Verrassend hoe makkelijk iedereen zijn weg vind moet ik zeggen. Stijn D b.v. is niet wat je noemt een "computermens", maar hij weet toch alles te vinden.
Over het algemeen gesproken lijken mensen het zelfs plezieriger te vinden. Niet zozeer Linux denk ik, maar het lijkt voldoening te geven dat dingen net wat anders werken en men toch zonder hulp het meeste voor elkaar krijgt. Ik heb eigenlijk nog geen klacht gehoort.

Het enige wat lastig is is dat de Ceative MP3 spelers het niet zo leuk vinden als ze vanuit Linux MP3tjes gevoed krijgen. Die staan er dan wel op, maar ze worden niet goed afgespeeld.
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 11 Mei 2007 08:23 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

De eerste langverwachtte versie van Ubuntu Studio is uit. Ziet er wel gelikt uit zeg. De meeste extra software heb ik al draaien onder kubuntu, maar het heeft wel even geduurt voordat ik zelf had uitgevogeld wat de beste applicaties zijn. Nu hebben de Ubuntu Studio developers dat al voor je gedaan....

http://ubuntustudio.org/

Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 22 Mei 2007 10:54 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Dell start donderdag met de levering van Ubuntu PC's. Ze verwachten dot jaar ongveer 20.000 pc's te gaan leveren met Ubuntu preinstalled. Een pesimistische inschatting denk ik, maar dat zal wel bewust zo naar buiten zijn gebracht. Op die manier komt Ubuntu Linux en Dell weer eens positief in de publicitiet wanneer dit idee de verwachtingen overtreft. Daar zou Dell en Ubuntu van profiteren.

http://tweakers.net/nieuws/47638/Dell-komt-donderdag-met-Ubuntu-modellen.html
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 26 Mei 2007 15:40 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ubuntu wordt nu officieel geleverd op Dell pc's. Voor nu enkel nog in Amerika, maar dat zal snel veranderen.

In het volgende filmpje op de Dell site wordt begrijpelijk uitgelegd .... "Waarom Linux?".....
http://www.dell.com/content/topics/topic.aspx/global/shared/corp/media/en/studio_dell?c=us&l=en&s=corp&targetNetwork=1&targetChannel=1&targetMedia=v__296

Ook de Ubuntu site besteed hier extra aandacht aan.
http://www.ubuntu.com/
Theimon
Addict

Bericht Geplaatst: 26 Mei 2007 16:15 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Mja, ik las 599 dollar voor een laptop. Vind ik tegenvallen als je de hardware in ogenschouw neemt. Een lagere prijs zou beter zijn.
Ik ben vandaag ff met een Vista laptop aan de wandel geweest......ik was er niet blij mee. XP was intuitiever om mee te werken. Zelfs basis instellingen vond ik niet 1-2-3 terug. En de standaard "overprotective-mode" waar dat ding in is....vermoeiend. En ook zinloos als je admin dingen wil doen en alleen maar op Doorgaan hoeft te klikken, je kan nog steeds in een handomdraai je pc om zeep helpen.
Aero vond ik nix speciaals maar dat is misschien omdat ik Beryl al gewend ben.

Bericht Geplaatst: 26 Mei 2007 16:49 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Maar voor LINUX heb je persee internet nodig....wil je een nieuw programma of tool vinden. Want in de winkel zal je het niet kunnen vinden, laat ik nou net in Suriname zijn waar de internetverbindingen niet boven een ISDN (snelheid) uitstijgen.
Diesalnietemin, heb ik UBUNTU cd's besteld voor de Anton de Kom Univesiteit in Paramaribo, omdat hier veel vraag naar is...vraag naar vooruitgang....we zullen zien. (verwacht wordt dat deze cd's over 10 weken aankomen)
Theimon
Addict

Bericht Geplaatst: 26 Mei 2007 17:00 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Jan schreef:
Maar voor LINUX heb je persee internet nodig....wil je een nieuw programma of tool vinden. Want in de winkel zal je het niet kunnen vinden, laat ik nou net in Suriname zijn waar de internetverbindingen niet boven een ISDN (snelheid) uitstijgen.
Diesalnietemin, heb ik UBUNTU cd's besteld voor de Anton de Kom Univesiteit in Paramaribo, omdat hier veel vraag naar is...vraag naar vooruitgang....we zullen zien. (verwacht wordt dat deze cd's over 10 weken aankomen)

Of je bestelt de DVD's Smiley

Bericht Geplaatst: 26 Mei 2007 17:01 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Een DVD speler in een computer is hier nog geen standaard. Smiley

Echter ik heb het erbij gezet in mijn request...
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 03 Jun 2007 17:47 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Omdat de posts wat af aan het wijken waren van het onderwerp heb ik het topic gesplitst....

Ubuntu Feisty installeren
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 09 Jun 2007 13:20 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik hebPropellerhead Reason aan de praat onder Kubuntu! De latency is verre van ideaal en de keyboard shortcuts werken niet dus ik ben volldig aangewezen op de muis, maar ik kan weer muziek maken Smiley
Als ik iets te snel scroll in Reason hapert de muziek, dat kun je ook 1 keer horen in de opname die ik hieronder post. Ik heb her maar een uurtje mee gespeeld, dus veel is het niet. Nogal primair en de bekende digitale sound van Reason is goed te horen. Omdat ik de muziek live maak en alleen de muis gebruik kan ik maar 1 ding tegelijk doen, dat is wel te horen. Ik post het puur om te demonstreren dat het werkt

www.kraak-forum.nl/remote/muziek/It_has_a_start_and_a_end.mp3

Opnemen van de muziek doe ik via een tweede computer, je ziet soundforge geopend via VNC op mijn MediaPortal pc.

Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 06 Jul 2007 22:13 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Dell is zo goed bezig. Echt te vet. Eerst gaan ze computers met Ubuntu erop verkopen, wat tot gevolg heeft dat er oudere hardware wordt gekocht. Ze gaan niet meer 100% mee in de toch voor software en hardware leveranciers aantrekkelijke stelling die Microsoft inneemt (een nieuwer besturingssysteem heeft snellere hardware nodig).
Nu komen ze met dit soort uitspreken....Een hardware leverancier die zijn klanten waarschuwd voor de overstap naar Vista omdat daarvoor investeringen in hardware nodig zijn Hamer

Quote:
Computergigant Dell zal zijn zakelijke klanten onder meer gaan waarschuwen dat het verruilen van XP voor Vista een extra investering in hardware noodzakelijk maakt, wat voor een hardwareleverancier bepaald opmerkelijk genoemd mag worden.

Bron

Misschien ben ik te optimistisch, maar een hardware leverancier die zegt dat zijn klanten geen hardware moeten kopen....daar klopt iets niet helemaal. Ze zouden een hoop geld kunnen verdienen aan hardware die in principe niet veel meer waard is omdat Vista er niet op draait, maar Linux wel. Hardware die nu als overschot wordt bestempeld en eigenlijk 100% winst inhoud omdat het overschot allang terugverdiend is door de ingecalculeerde marges op de reeds verkochtte zelfde hardware.
Theimon
Addict

Bericht Geplaatst: 06 Jul 2007 22:48 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik had het gelezen ja, een hele goede zaak imho. Duidelijk en fair. Niet mee gaan in de hype: Het is nieuw en dus beter, maar duidelijk aangeven aan klanten dat het niet feilloos is.
Een stukje eerlijkheid die MS misschien niet kan waarderen, maar de klant juist des te meer. Zeker zakelijke klanten kunnen dit als reden gebruiken om vaker voor Dell te kiezen.

Bericht Geplaatst: 07 Jul 2007 13:58 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Zo dan! Naar aanleiding van dit moet ik weer concluderen dat Linux prima werkt. Putertje uit, nieuwe shit erin en eraan, putertje aan, neus dicht en gaan!
Het was alleen ff kijken welke /dev string de brander kreeg en ff een goed proggie vinden voor de multimedia keys van mn keyboard (keytouch FTW \o/) en de boel draait alweer als een zonnetje Smiley

Bericht Geplaatst: 18 Aug 2007 12:16 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Hier taat overigens nog wat duidelijke documentatie die de verschillen tussen Windows en Linux uitlegt, voor de geintereseerden. Een documenten wat meer duidelijkheid kan scheppen denk ik!
udo
Addict

Bericht Geplaatst: 08 Okt 2007 00:01 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

openSUSE 10.3 om te klooien, stoeien enz. Knipoog
http://en.opensuse.org/Welcome_to_openSUSE.org

kijk ff hier
http://news.opensuse.org/?p=400
Bram
Site Admin

Bericht Geplaatst: 08 Okt 2007 00:13 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik heb hem geprobeert en ben snel weer teruggerent naar Kubuntu. Ik heb toevallig net Kubuntu Gutsy (7.10) vers geinstalleerd. Heerlijk. Alles werkt direct. Zelfs voor Compiz fusion heb ik alleen even hoeven apt-getten. Ik heb nog geen howto open gehad.
Theimon
Addict

Bericht Geplaatst: 11 Okt 2007 20:48 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Mja openSuse......zelf niet geprobeerd maar ook helemaal geen zin an. Package management met Yast blijkt een crime (deps/traag). Voorlopig zweer ik nog steeds bij mn Gentoo desktop. Het blijft een feest.
Ik merk dat ik allerlei dingen beter onder de knie krijg die je bij bijv. Ubuntu nooit te zien krijgt. Wat dat betreft zit je meer "in" je systeem en weet je beter hoe alles in zn werk gaat. Dat houdt het interessant.
Ondertussen blijft het bakkie lekker stabiel en loop ik wat te spelen met USE flags en verschillende packages om een nog betere performance eruit te trekken met minder/betere software. Yay voor opensource, meerdere progs om te testen wat het beste bij je past Knipoog

Bericht Geplaatst: 17 Nov 2007 15:43 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Bram, aangezien je wel eens wat deuntjes op je pc bouwt...op Distrowatch viel me Musix op. Op het eerste gezicht een Knoppix tegenhanger van Ubuntustudio. Misschien ooit interessant om eens te checken...

Ga naar:  
Tijden zijn in GMT + 1 uur