Plaats nieuw bericht Plaats reactie Vorige onderwerp | Volgende onderwerp
Interaddict forum index » Sport en Auto's » Motoren: rijbewijs halen/aanschaffen motor....
marjolein
Junior Addict

Bericht Geplaatst: 13 Apr 2008 12:09 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik wil graag mijn motorrijbewijs halen. Nu wil ik vragen of jullie de info die jullie daarover weten met mij willen delen.
Ik heb namelijk geen verstand van motoren en ook niet van rijscholen, daarin vraag ik mij bijvoorbeeld af of lessen in het noorden goedkoper is als in het zuiden.
Ik kan dat zo niet vinden op internet.
En wat is een leuke en betaalbare motor om mee te beginnen? Of is dat een kwestie van smaak?

Enz. enz.
Koen
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 13 Apr 2008 12:39 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Allereerst is het belangrijk te weten hoe oud je bent, als je onder de 21jr je rijbewijs haalt, mag je alleen op motoren tijden van de lichte categorie (t/m 25kW). Dit kunnen motoren zijn die standaard onder de 25kW zitten, maar ook motoren die "geknepen" worden. Dan worden ze begrenst.

Als je je rijbewijs na je 21e haalt mag je meteen vol vemogen rijden (dus alle motoren). Dit laatste is natuurlijk het leukste, je hebt dan de meeste keus om een motor te vinden die bij je past.

Tegenwoordig is het halen van een rijbewijs meer werk als eerst. Nu moet je 2 examens doen; een examen voertuigbeheersing (dus bijzondere verrichtingen) en verkeersdeelneming (dus gewoon door de stad rijden).
Totaal is iets van € 150,- (bij het CBR, rijschool zal meer rekenen ivm administratie).
Wat rijlessen tegenwoordig kosten weet ik niet. Toen ik leste (2003, oude stijl examen) heb ik 12 lessen gehad, welke € 35,- waren. Ik zal even aan een vriendin vragen wat die kwijt was in totaal, die heeft in maart haar rijbewijs gehaald.

Keuze van een motor ligt puur aan jezelf. Wil je een chopper (als in een Honda Shadow), wil je een naked bike (bijvoorbeeld een Suzuki Bandit of misschien een s