Plaats nieuw bericht Plaats reactie Vorige onderwerp | Volgende onderwerp
Interaddict forum index » Media, Cultuur en Reizen » Indie-rock muziekgenres volgens wikipedia...
Thijs R.
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 09 Jan 2008 16:50 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Kwam dit overzichtje tegen op Wikipedia. Het is maar dat jullie het weten, gvd...

http://en.wikipedia.org/wiki/Indie_rock#Main_indie_rock_genres_after_2000

(edit: inmiddels in zijn eigen topic..)

Quote:
Main indie rock genres after 2000

* Post-punk revival: Arctic Monkeys, Detour, Maxïmo Park, Franz Ferdinand, Bloc Party, Editors, Interpol, The Cribs, The Killers, We Are Scientists, The Fratellis, Modest Mouse, Kaiser Chiefs, Metric
* Garage rock revival: The Strokes, Black Rebel Motorcycle Club, The Hives, Ikara Colt, The Libertines, Mclusky, The White Stripes, The Vines, The Von Bondies, Yeah Yeah Yeahs, Jet, Kings of Leon, The Datsuns, The Black Keys, Cold War Kids
* Noise rock: Melt-Banana, The Locust, Lightning Bolt, Neptune, Black Lips
* Dance-punk: !!!, The Faint, The Rapture, Moving Units, New Young Pony Club, [, Klaxons, Kasabian.

Additional, less clearly defined genres include:

* Baroque pop: Arcade Fire, Danielson Famile, Sufjan Stevens, The Decemberists, John Vanderslice, Broken Social Scene, Islands, Stars, Cloud Cult
* New prog: Mew, Porcupine Tree, Mars Volta, Muse, Radiohead, Los Hermanos
* New weird America or freak folk: Devendra Banhart, Joanna Newsom, Animal Collective, Six Organs of Admittance, Camper Van Beethoven, Black Dice
* Psych folk: No-Neck Blues Band, Brightblack Morning Light, Wooden Wand and the Vanishing Voice, Entrance
Tony Eveready is known for a scene in which he inserts his testicles into a woman's rectum. He then proceeds to have vaginal intercourse with her whilst groaning, "Nuts in the ass; dick in the pussy!"

Laatst aangepast door Thijs R. op 10 Jan 2008 23:22, in totaal 1 keer bewerkt
Marinho
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 09 Jan 2008 17:01 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Van dat tweede lijstje klopt echt geen zak. Sufjan en Vanderslice 'baroque pop'?! The Arcade Fire in dezelfde categorie als The Decemberists? Het moet toch niet veel gekker worden.

Bericht Geplaatst: 09 Jan 2008 19:05 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik zou zeggen, pas het aan Smiley
Tony Eveready is known for a scene in which he inserts his testicles into a woman's rectum. He then proceeds to have vaginal intercourse with her whilst groaning, "Nuts in the ass; dick in the pussy!"
Marinho
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 09 Jan 2008 20:51 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Nah, ik vind het sowieso belachelijk om bands in bepaalde hokjes te stoppen. Ik zou ook niet weten tot welke stroming ze dan wel behoren, maar ik weet wel dat the Arcade Fire en the Decemberists zowel live als op plaat absoluut niet met elkaar te vergelijken zijn.

Bericht Geplaatst: 10 Jan 2008 20:10 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Nee die hokjes zie ik ook niet zo eigenlijk.
Ik vind de yeah yeah yeahs pj harvey meets siouxsie and the banshees (en die laatste was new wave). En al die blocparty franz ferdinand en editor interpol bandjes da's toch geen postpunk, da's post new wave.

Ik luister naar:
down boy - yeah yeah yeahs

Laatst aangepast door moshi-moshi op 10 Jan 2008 20:13, in totaal 1 keer bewerkt
Thijs R.
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 10 Jan 2008 23:19 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

moshi-moshi schreef:
En al die blocparty franz ferdinand en editor interpol bandjes da's toch geen postpunk, da's post new wave.

Editors en interpol zijn toch echt overduidelijk post-punk revival (staat er ook). Joy Division was post-punk in de jaren '80. De vergelijkbare bandjes van de afgelopen jaren zijn de revival... Post New Wave is het ook niet. Dat zou betekenen dat er 20 jaar geen rockmuziek is uitgekomen. "Post-..." betekent toch voornamelijk een reactie op, niet het lenen van stijlelementen..

Ik vind die hokjes zeker niet absoluut, maar een zekere ordening helpt wel met het begrijpen van de muziek. Je snapt waarom sommige bands een plaat maken zoals ze hem maken.

Franz Ferdinand zei overduidelijk dat ze het zat waren met depressieve luisterrock/metal en dat ze muziek wilde maken "for hot chicks to dance to".

En je ziet dat veel bands dat voorbeeld gevolgd hebben. (Arctic Monkeys bijv)
Laurens
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 10 Jan 2008 23:56 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

kom op, meen je dit nou? Ik ben het eens met Marinho.

Net zoals andere muziekstromingen, dan beledig je iemand omdat jij zijn bandje per ongeluk benoemt als een subgenre takkeherrie terwijl het een ander subgenre takkeherrie is (een waarbij de takkeherrie gevoelig bedoelt is ofzo, of waarbij sporadisch de gitarist een echt akkoord raakt), maar ik moet toegeven Thijs: het is makkelijk om te ordenen: hoe belachelijker de naam van het subgenre, des te vreselijker de muziek.

Het is leuk als je band een bepaalde gimmick heeft om daar een zogenaamd genre aan te verbdingen: Misfits -> horrorpunk bijv. maar om daar serieus op in te gaan?

Maar goed, ik heb geen verstand van 'indie', dat is namelijk ook al een term die ik nooit heb begrepen.

Quote:

De term 'indie' is soms verwarrend, omdat niet alle artiesten die onder de term worden geschaard onafhankelijk zijn. [...] Met hun imago zetten ze zich af tegen de massacultuur, [...] Sinds het commerciële succes van met name R.E.M. en Nirvana wordt de term 'indie', evenals de termen 'underground' en 'cult' dan ook steeds vaker door de gevestigde platenindustrie gebruikt als marketingterm om artiesten met een tegendraads imago te promoten.

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 00:06 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ja die term indie heb ik ook nooit gesnapt. Daarom is het ook vreemd dat iemand op wikipedia zich geroepen voelde om deze genres eronder te scharen.

Trek m'n woorden nou niet in het belachelijke. Ik heb het verschil tussen die 1000 vormen metal ook nooit gesnapt. Maar een term als 'baroque pop' vind ik nog best geslaagd voor Arcade Fire... Smiley (Ook al ken ik die andere bands niet.)

En het is leuk om daar als band mee te spelen ja. (Undeclinable speelde fartcore he...) Maar dat Muse en Radiohead op elkaar lijken, en de Hives en de Strokes, dat moet je wel kunnen zeggen, niet...? Alleen noemde ik dat respectievelijk heroinemuziek en 'the'-bandjes Smiley

Vraag ik me nog af: Werd er in 1998 nog een beetje leuke rockmuziek gemaakt? Smiley

Laatst aangepast door Thijs R. op 11 Jan 2008 01:43, in totaal 1 keer bewerkt
Marinho
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 00:24 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

the Hives, Thijs... Hyves is weer een ander genre Knipoog

Waarschijnlijk vertel ik jullie niets nieuws wanneer ik zeg dat het begrip 'indie' helemaal uit z'n verband is gerukt, vroeger was het namelijk geen muziekgenre an sich, maar een verzamelnaam voor collegerock-bandjes die geen label hadden.

Thijs: in 1998 bestond Pavement nog, meer had je in die tijd niet nodig.

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 01:23 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Thijs R. schreef:
"Post-..." betekent toch voornamelijk een reactie op, niet het lenen van stijlelementen..

aaah ja, new wave was post-punk (dus die bandjes zijn toch een new wave revival) dan was ik het met je eens.
Rudeless
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 09:29 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

moshi-moshi schreef:

aaah ja, new wave was post-punk (dus die bandjes zijn toch een new wave revival) dan was ik het met je eens.

Precies.

Quote:
Noise rock: Melt-Banana, The Locust, Lightning Bolt, Neptune, Black Lips

Daar klopt ook geen hout van.

Noise rock is meer van het kaliber Helmet/Harmful/Quicksand, de bands hierboven zijn vele malen extremer.

RAWK!
Maartje
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 12:21 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Marinho schreef:

Waarschijnlijk vertel ik jullie niets nieuws wanneer ik zeg dat het begrip 'indie' helemaal uit z'n verband is gerukt, vroeger was het namelijk geen muziekgenre an sich, maar een verzamelnaam voor collegerock-bandjes die geen label hadden.

Indie staat toch voor 'independent'?

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 14:20 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Wat is er uberhaupt nog indie aan de huidige mainstream Britpop/rock?

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 14:27 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

http://en.wikipedia.org/wiki/Christian_Metal
Rudeless
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 16:26 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Theimon schreef:
Wat is er uberhaupt nog indie aan de huidige mainstream Britpop/rock?

Is verworden tot een genre. Er is ook niks punk aan de huidige mainstream US punk, bijvoorbeeld.

RAWK!
dasjj
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 17:00 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik betreur nog steeds de dag dat ik er achter kwam dat Indie-rock geen Bollywood versie van Hard-rock was. Huilen

...
Afijn zoiets dus

Laatst aangepast door dasjj op 11 Jan 2008 18:37, in totaal 2 keer bewerkt
Robert-Jan
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 11 Jan 2008 17:26 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Tis allemaal westerse muziek met westerse toonladders en beatles songstructuren.. allemaal hetzelfde, alleen her en der wat andere accenten en de ene is wat creatiever dan de andere en sommige zijn zo overduidelijk een genre dat ze meteen een genre op de kaart zetten en daarom eigenlijk ook niet meer relevant zijn.

Bericht Geplaatst: 12 Jan 2008 00:41 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

O nee! Het B-woord. Boos

RAWK!
Robert-Jan
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 12 Jan 2008 00:46 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Smiley ja sorrie

Ga naar:  
Tijden zijn in GMT + 1 uur