Plaats nieuw bericht Plaats reactie Vorige onderwerp | Volgende onderwerp
Interaddict forum index » Media, Cultuur en Reizen » Reisprogramma's...
Thijs R.
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 17 Feb 2008 15:01 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Damn, ik zit dat 3 op reis te kijken, en het is best wel kut eigenlijk.

Wat me 't meest stoort is dat constante aapjeskijken. (D'r is een woord voor, kom er even niet op.) Van die statements over andere culturen die veel te statisch zijn.

"Je moet hier een stukje brood afbreken, want dat brengt geluk zeggen ze hier."
"Noord-Ierland kent veel mythen, die aan de kust tot leven komen."

't Format is er ook naar. De presentatoren lullen alleen maar, mensen in die landen zelf komen niet aan het woord. Het is constant door een heel erg gekleurde bril gebracht, ook al claimen ze dat dus niet te doen.

Eigenlijk zou er een reisprogramma moeten komen dat zoekt naar mensen diie coole dingen doen, maar dan in de context doen van het land waarin ze leven. Die dansfeestjes, diners bij families, en presentatoren die in hun eentje een inheems drankje drinken, zijn toch compleet oninteressant...?

En dat is eigenlijk al jaren zo. Volgens mij heeft Floortje Dessing nooit echt een ander soort programma gemaakt...
Tony Eveready is known for a scene in which he inserts his testicles into a woman's rectum. He then proceeds to have vaginal intercourse with her whilst groaning, "Nuts in the ass; dick in the pussy!"
Jan
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 17 Feb 2008 18:57 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Maar zo zijn Nederlanders....

Weetje hoe vaak ik wijsheden aan moet horen over Suriname van Nederlanders die hier 2 dagen zijn. Maargoed.

Het heeft allemaal te maken met cultuurshock, deze bestaat uit 4 fasen.
De eerste fase is inderdaad dat alles wordt vergeleken met het thuisland, je begeeft je in een euforische staat. Verder dan fase 1 komt het programma niet. Je zou alle fase moeten doorlopen eigenlijk en dan een programma maken maar daarvoor is nou geen tijd maar dan krijg je inhoudelijk waarschijnlijk een goed programma. Maar dat is weer te duur. Die mensen zijn daar misschien 2 dagen, verzamelen zoveel mogelijk informatie en rotten weer op.
prins geert
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 18 Feb 2008 09:45 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Quote:

Wat een bullshit, de meeste surinaamse reisprogramma's zijn zeker veeeel beter. Wat je verder zegt klopt helemaal, maar is niet noodzakelijk alleen voor nederlanders zo.
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 18 Feb 2008 10:14 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Jan schreef:

Weetje hoe vaak ik wijsheden aan moet horen over Suriname van Nederlanders die hier 2 dagen zijn. Maargoed.

Het heeft allemaal te maken met cultuurshock, deze bestaat uit 4 fasen.
De eerste fase is inderdaad dat alles wordt vergeleken met het thuisland, je begeeft je in een euforische staat. Verder dan fase 1 komt het programma niet. Je zou alle fase moeten doorlopen eigenlijk en dan een programma maken maar daarvoor is nou geen tijd maar dan krijg je inhoudelijk waarschijnlijk een goed programma. Maar dat is weer te duur. Die mensen zijn daar misschien 2 dagen, verzamelen zoveel mogelijk informatie en rotten weer op.

Als jouw theorie klopt (etnocentrisme overigens), dan is dat toch prima. Diegene die naar die programma's kijken komen ook niet verder dan fase 1, dus ideaal. Als je een genuanceerd beeld gaat vormen en de gemiddelde boerenlul komt daar en ziet dat het heel anders is, dan zullen ze het programma waarop ze zo'n reis gebaseerd hebben.. ook niet meer gaan kijken.

Daar komt nog eens bij dat door alle opmerkingen die jij hebt gemaakt over de cultuur in Suriname, ik alleen maar ben bevestigd in mijn (voor)oordeel over de Surinaamse cultuur.

Bericht Geplaatst: 18 Feb 2008 11:34 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

En is compleet onzinnig om te zeggen dat 'Nederlanders' zo zijn. Volgens mij zijn alle mensen zo. Ben inderdaad of het budget van de Surinaamse omroepen het toelaat om zo een genuanceerd, vet reisprogramma te maken.

Het is de taak van die reisprogramma's om een mooi beeld te schetsen van het land waar ze heengaan. Dat heeft geen enkele zin als je er een presentator heenstuurt en die alles laat vertellen. Dan kan je net zo goed een voiceover eroverheen gooien.

Het was een collega van me ook al opgevallen trouwens...
Tony Eveready is known for a scene in which he inserts his testicles into a woman's rectum. He then proceeds to have vaginal intercourse with her whilst groaning, "Nuts in the ass; dick in the pussy!"
Robert-Jan
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 18 Feb 2008 11:36 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

maar reisprogramma's zijn toch sowieso niet interessant Smiley

Bericht Geplaatst: 18 Feb 2008 11:38 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Maar dat kúnnen ze dus wel zijn! De Wereld van Boudewijn Buch was een van de beste programma's ooit gemaakt!
Robert-Jan
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 18 Feb 2008 11:47 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ja, maar die gast was gewoon helemaal geobserdeerd van geschiedenis en cul, tuur, hij betaalde zelf zijn reiskosten en nauwelijks iemand die er naar keek. Dan heb je dus gewoon een wereldverbeterende fanatieke leraar die geobserdeerd is door cultuur. Ja hey, die kun je ook op de markts in den bosch zetten en dan is het nog boeiend.

Bericht Geplaatst: 19 Feb 2008 01:32 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Wie heeft het gehad over Surinaamse reisprogramma's lachen
Ik heb het nooit aangehaald. Smiley

In Suriname lopen ze 55 miljoen-triljoen-biljoen-ziljoen jaar achter op het gebied van televisie......ALLES maar dan ook ALLES is amatereuristich.

Eigen produkties, tsja, je bedoelt eigen amateuristische bruiloftvideo's -style.

Is altijd genieten!!

Maargoed, zo zijn Nederlanders. Ok, zo wereldbewoners! Zo beter?
Rudeless
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 19 Feb 2008 09:25 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik kan naar geen enkel reisprogramma kijken, hoewel ik moet bekennen dat mijn interesse voor bepaalde landen er wel eens door gewekt is.

Dieptepunt is die ontzettende dropveter van een Chris Zegers. Gelukkig heeft Koefnoen daar al op briljante wijze mee afgerekend.

RAWK!
prins geert
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 19 Feb 2008 12:09 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik hou wel van reisprogramma's en vind dat chris zeegers het best aardig doet... Het hele idee dat er 'echte' mensen zijn in andere werelddelen en dat we die zouden kunnen kennen door middel van de tv vind ik een beetje onzin en eerlijk gezegd intereseren die mensen mij toch geen reet.

Ik zelf vind vooral de combinatie reis-kookprogramma's altijd erg vet zoals Rick Steins food odyssey. En dan natuurlijk de thirsty traveler....
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 19 Feb 2008 12:45 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik vind Yorin Travel (RTL) een van de vetste programma's van de Nederlandse tv... Zie het probleem niet zo.

Bericht Geplaatst: 19 Feb 2008 12:54 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik vond het ook altijd wel leuk om te kijken, maar ik snap tegenwoordig de insteek van 'adrenaline' niet zo. Dat boeit toch niet? Of haal ik nu 2 dingen door elkaar?

Bericht Geplaatst: 19 Feb 2008 12:57 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Is een soort extra ding, waar ze nog iets spannends moeten doen ergens. Soms wel aardig omdat ze net iets verder gaan dan het gemiddelde reisprogramma.
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 19 Feb 2008 13:17 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Hmm, daar vind ik nou net niks aan, want het komt op mij over als dure toeristendingen doen. Je ziet amper meer van het landschap, omdat het zich vaak op 1 (kleine) plek afspeelt (denk bijv. aan parachutespringen ofzo).
Nee, dan zie ik liever wat meer cultuur.

Erg grappig filmpje overigens, van Koefnoen Smiley

Bericht Geplaatst: 19 Feb 2008 17:39 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Tom: Dan moet je er nog eens kritisch naar kijken. Het is echt stomvervelend. Ze zouden net zo goed een voiceover over stock footage af kunnen draaien. (Zoals The Travel Channel trouwens 24 uur per dag doet Smiley)
Wouter
Addict

Bericht Geplaatst: 19 Feb 2008 22:23 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Nou dat denk ik niet. Ik denk juist dat het voor een hoop mensen (de niet kritische kijker) aanstekelijk werkt dat een landgenoot daar een partij enthousiast staat te zijn van de bestemming.
Jan
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 20 Feb 2008 07:04 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik krijg er nu al een kleine stijve van.........alleen de gedachte.
Floor
Senior Addict

Bericht Geplaatst: 25 Feb 2008 00:53 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik zie het probleem eerlijk gezegd ook niet.
Tuurlijk, er is een hele andere manier van een reisprogramma maken, de manier waarop jij het graag zou zien Thijs. Maar dat is nog geen reden om de reisprogramma's die er nu zijn niet te waarderen.
Ik denk dat het voor veel mensen al ontzettend leuk is om naar te kijken omdat de presentatoren landen bezoeken waar de kijkers in veel gevallen nooit van hun leven zullen komen.

Er is alleen 1 ding wat ik erg jammer vind. Als je eenmaal wél op zijn plek geweest bent en je ziet er later een programma over, dan merk je dat de programma's niks anders doen dan de standaard toeristische dingen. Ze doen precies hetzelfde als wat iedereen doet.
Het enige verschil is dat zij het geld hebben om wel net die dingen te doen die iemand als ik zou laten.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie
Berichten van afgelopen:   

Ga naar:  
Tijden zijn in GMT + 1 uur