Plaats nieuw bericht Plaats reactie Vorige onderwerp | Volgende onderwerp
Interaddict forum index » Media, Cultuur en Reizen » hulp bitte [art cinema film vs. hollywood film]
jasper
Addict

Bericht Geplaatst: 22 Mei 2008 11:38 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik moet voor mijn P, 1 herkansing doen. Een filmvergelijking tussen een art-film en een hollywoodproductie van voor 1950. De wedmatigheden aangeven en dat soort bullcrap. Maar het moet wel gebeuren!
Heeft 1 van jullie misschien een geniale ingeving qua films die ik kan vergelijken. Het liefste 2 films die een beetje vergelijkbare genres hebben, zoals liefdesdrama enz.

Het moet een hollywoodproductie van voor 1950 zijn omdat daar de narratieve structuur nog niet veranderd is door de Europese cinema van rond de jaren 50-60. En dus ook een art-cinema film van rond de jaren 50-60.

dus geen 'rear window' en 'disturbia'. Remakes mogen btw wel!

anybody?

Bericht Geplaatst: 22 Mei 2008 12:30 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

ik zou wetmatigheden iig met een t schrijven
Addict

Bericht Geplaatst: 22 Mei 2008 13:25 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

jaja

Bericht Geplaatst: 22 Mei 2008 13:32 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Tsja, ben je bekend met Film History van Bordwell & Thompson? Daarin staan legio voorbeelden, mag je zo van me lenen!

Ik ken helemaal geen arthouse van voor 1950 behalve surrealisten uit de jaren 20/ 30, en verder alleen Hollywoodshit zoals It's A Wonderful Life, Citizen Kane, The Wizard of Oz...

Wat wordt precies met artfilm bedoeld?

Bericht Geplaatst: 22 Mei 2008 13:55 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

thanks maar ik heb dat boek ook, maar ik moet een hollywoodproductie hebben van voor 1950 aangezien de hollywood cinema toen nog niet beinvloed was door de Europese film.

En met art-film bedoel ik een film waar de narratieve vorm niet duidelijk is.
- De formele eigenschappen kunnen (realisme zijn of Auteurisme) Art film combinatie van beide

- Realisme kan op 2 manieren geïnterpreteerd worden. De ene is (fotografisch realisme) dat er alleen op ‘echte’ locaties gefilmd, geen extra belichting enz. Maar kan ook zijn dat er niet alleen de spannende momenten gefilmd worden, maar ook de minder interessante dingen.

De oorzaak- gevolg logica is veel minder heftig (het kabbelt voort/ losse vertellingen/ geen of weinig spanningsboog) Twijfelende personages, ze vragen zich veel meer af, personages met eigenaardige trekjes.
(subjectief) Psychologisch realisme is meer verwrongen beelden, herinneringen, dromen en fantasieën. Je weet alleen niet wanneer het een droom is of wanneer het een fantasie is. Het is niet duidelijk is psychologisch realisme.

- Bij Auteurisme is de maker als formele eigenschap in de film betrokken. Zodra je de film ziet als een film (en niet als een andere wereld waar jij door een doek naar kijkt) is het een kunstwerk/ product waar de maker een duidelijke hand in heeft dus een art-film.

• De combinatie van beide vormen is de dubbelzinnigheid (ambigniteit) die David Bordwell als art film beschouwd.
Jump-cut is een auteuristisch, maar ook realistische als uiting van gejaagde levenswijze
Art films gaan vaak over het maken van de film zelf. En dan ook vanuit het oogpunt van de maker.

Bericht Geplaatst: 22 Mei 2008 13:57 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

maar de art film hoeft niet zo oud te zijn dus he!

Bericht Geplaatst: 22 Mei 2008 16:02 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ik zou als voorbeeld van een art-film iets van Maya Deren nemen. Daar komen alle punten die je noemt wel in terug.

Voor 1950 was de Hollywood film nog niet beïnvloed door Europese film, laat me niet lachen. Er is nooit een van invloeden afgesloten nationale output geweest. Zo heb je de expressionistische invloeden die Lang en Murnau in hun Amerikaanse films meebrachten uit Duitsland.

Bericht Geplaatst: 22 Mei 2008 17:32 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Idd, het was toch juist zo dat cinema begon in Frankrijk, en pas in de jaren '20 floreerde in de VS? ( (c) Rob Kroes.. tijdens een college waarbij ik nog in m'n bed lag...)

Maargoed, in principe maakt dat voor Japie niet uit. Soms gaat het er nou eenmaal om wat de docent vindt, niet zozeer wat de waarheid is.

Maarem, Casablanca en Eternal Sunshine of the Spotless Mind of zo...?
Tony Eveready is known for a scene in which he inserts his testicles into a woman's rectum. He then proceeds to have vaginal intercourse with her whilst groaning, "Nuts in the ass; dick in the pussy!"
BrownB
Addict

Bericht Geplaatst: 22 Mei 2008 19:05 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ligt eraan wat je cinema noemt. De uitvinding ligt bij de Lumiere's maar heeft zich vanaf 1890 tot rond de 1920 paralel in Frankrijk, Engeland en de VS ontwikkeld. Toen was een nog heel wat gebakkelij omdat Edison patenten afsloot op essentiële filmtechnieken en niemand ervoor wilde betalen. In die tijd werd de basale filmtaal ontwikkeld zoals editing en camera standpunten. Het is een tijdje hip geweest om vanaf de met de navel in het midden te filmen, zoals ze jaren later nog in Japan zouden doen, maar uiteindelijk werd de Amerikaanse standaad die we in het westen nog gebruiken vastgesteld.

Bericht Geplaatst: 22 Mei 2008 20:22 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Quote:
Voor 1950 was de Hollywood film nog niet beïnvloed door Europese film, laat me niet lachen.

als ik jou hiermee aan het lachen krijg doe ik dat graag hoor! Smiley

ik heb iig te horen gekregen dat de Hollywood cinema rond de jaren 50 een afname had door tv en een of andere rechtzaak, en dat daardoor de europeese cinema meer vrij spel kregen. Dat daaropvolgend in de jaren 60-70 weer een rise van hollywood cinema was die niet zo'n rechte en strakke narratieve structuur hadden als voor 1950.

dat heb ik iig te horen gekregen..

en thijs
Quote:
Eternal Sunshine of the Spotless Mind
kan wel maar dan zit ik te denken aan welke hollywood productie van voor 1950 daarmee qua genre aan vergeleken kan worden.

Bericht Geplaatst: 22 Mei 2008 20:24 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

tussen 1920 en 1950 dan he Knipoog

Bericht Geplaatst: 22 Mei 2008 20:39 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Het kan bijna niet oeramerikaanser dan een Frank Capra film, zoals It Happened One Night, Mr Smith Goes to Washington en It's a Wonderful Life.

In de jaren vijftig was er creatief een domper op film door de opkomst van censuur en rating instanties en financieel door televisie. Toen er in de jaren zestig en zeventig films kwamen die helemaal niet zo kuis waren, werd de cinema weer populair. Televisie had (en heeft) immers ook met censuur te kampen.

Bericht Geplaatst: 22 Mei 2008 22:47 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

jasper schreef:
Quote:
Voor 1950 was de Hollywood film nog niet beïnvloed door Europese film, laat me niet lachen.

als ik jou hiermee aan het lachen krijg doe ik dat graag hoor! Smiley

ik heb iig te horen gekregen dat de Hollywood cinema rond de jaren 50 een afname had door tv en een of andere rechtzaak, en dat daardoor de europeese cinema meer vrij spel kregen. Dat daaropvolgend in de jaren 60-70 weer een rise van hollywood cinema was die niet zo'n rechte en strakke narratieve structuur hadden als voor 1950.

dat heb ik iig te horen gekregen..

en thijs kan wel maar dan zit ik te denken aan welke hollywood productie van voor 1950 daarmee qua genre aan vergeleken kan worden.

Oh, ik dacht dat ze ALLEBEI van voor 1950 moesten zijn!

En bedoel je met die rechtszaak niet de jacht op de communisten van McCarthy?

Na WOII waren er heel veel Europese vluchtelingen/ immigranten die de Hollywoodcinema beinvloed hebben, met Hitchcock als voortrekker.

Maar wel een pittige opdracht zeg...

Bericht Geplaatst: 23 Mei 2008 01:29 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Vraag eens of je Alice in Wonderland mag doen, ook al komt die uit 1951. Die kan je dan tegenover Waking Life (2001) zetten..

Filosofeer d'r maar een eind op los.. Succes Knipoog
http://www.sabian.org/alice1mj.htm
Tony Eveready is known for a scene in which he inserts his testicles into a woman's rectum. He then proceeds to have vaginal intercourse with her whilst groaning, "Nuts in the ass; dick in the pussy!"
jasper
Addict

Bericht Geplaatst: 23 Mei 2008 10:54 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

ik denk dat ik t toch op allebei live action hou. Ik bedoel, animatie kan wel, maar ik wil het mezelf niet moeilijker maken als dat het is zeg maar.

Bericht Geplaatst: 23 Mei 2008 10:59 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

en nee tom
Quote:
En bedoel je met die rechtszaak niet de jacht op de communisten van McCarthy?

die rechtszaak ging over dat de studio's niet meer block bookings mochten verkopen. (meerdere films als 1 pakket verkopen met dus ook een blockbuster en een zooi animaties en kleine films)
Wat trouwens animaties ook een flinke blow heeft gegeven. (de betty boobs enz)

Bericht Geplaatst: 23 Mei 2008 14:16 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Volgens mij haal je nu twee dingen door elkaar. Allereerst was er de zogenaamde blockbuster monopolie onder studio's. Een studio had ook de multiplexen in handen en brachten hun films gecontrolleerd uit in blocks. Hier komt ook de term b-film vandaan, die een block opvullen. Na een rechtsorder werd dit monopolie ongedaan gemaakt, dat voor veel studios in geldnood resulteerde.

Aan de andere kant had je druk om censuur vanuit de National Legion of Decency en de Production Code. Hier leden inderdaad de Betty Boop era Fleischer animaties onder.

Ik ben bezig met een serie features of de Fleischer Studio op mijn filmblog, Gorillatech. Betty Boop is toevallig het volgende onderwerp.

Bericht Geplaatst: 23 Mei 2008 20:01 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

HKU zeker? Judith toevallig nog steeds?

Stromboli van Rosellini vs Key Largo van Huston ofzo, daarmee moet het lukken... Maakt niet zo veel uit eigenlijk, het gaat er om dat je in de Hollywood film typische Hollywood conventies herkent, en in de Art film de Art Cinema conventies. Zo'n werkstukje schrijf je in een dag. Voor een goed punt altijd zeggen dat de vrouw een ondergeschikte rol speelt in Hollywood, the male gaze en zo. Dat vind ze te gek (al 't dus Judith is voor wie je dit schrijft).
Wel opmerkelijk dat het perse van voor 1950 moet aangezien de Art Cinema pas echt begon met de Nouvelle Vague van eind jaren '50, als tegen reactie op Europese (in dit geval Franse-) filmmakers die zich volgens mannen als Truffaut en Godard teveel vasthielden aan de klassieke Hollywood conventies. Maar goed, wie ben ik.

Edit: had niet gezien dat de art film van na 1950 mag zijn (Stromboli is van 1950). Dan moet de keuze toch legio zijn lijkt me.

Het klopt trouwens wel dat de Hollywood film van de jaren 50 sterk beinvloed werd door de europese cinema. Veel vanwege de oorlog gevluchte europese technici (camermannen) draagden hier aan bij. De Film Noir, een super klassiek Hollywood genre, is een typisch voorbeeld van die Europese art invloeden. Sowieso een super genre voor dit soort vakken, veel ambiguiteit enzo, vrouwen die op komen voor zichzelf en gestraft moeten worden (de femme fatale), het trouwe onderdanige vrouwtje dat de man krijgt... Daar was maar 1 boodschap: dames, leuk dat jullie in de oorlog voor volk en vaderland hebben gewerkt in onze fabrieken, maar nu moeten jullie weer terug naar het aanrecht lachen

Bericht Geplaatst: 23 Mei 2008 22:32 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

En toch waren Murnau en Lang al in respectievelijk de jaren 30 en de jaren 40 actief in Amerika. Er zijn altijd Europese invloeden geweest op Amerikaanse film, net zoals er altijd Amerikaanse invloeden geweest zijn op Europese films. De wortels van Film Noir nu naar de exodus van o.a Billy Wilder is te traceren, maar is evengoed en misschien wel belangrijker een product van de pulpliteratuur-cultuur in Amerika.

Bericht Geplaatst: 23 Mei 2008 23:00 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Ja je hebt gelijk, het was inderdaad al eerder aan de gang, zeker stylistisch. Maar thematisch veranderde Hollywood toch wel in de jaren 50, onder invloed van Europese cinema was er meer plek voor een soort realisme, films over bijvoorbeeld driehoeksverhoudingen of coming of age hoefden niet meer perse in een komedie jasje te worden gegoten, om maar 'ns wat te noemen. Ik denk dat films als On the Waterfront en Rebel Without a Cause wel voorbeelden zijn van die omslag. Maar eigenlijk kwam de echte omslag voor Hollywood pas in de jaren '60 en '70...

Film Noir kwam ook wel voort uit de oorlog. Mannen die terugkwamen uit de oorlog, vrouwen die hadden geroken aan de emancipatie, maatschappelijk had dat wel zo z'n invloeden. Dat pulp boekjes indertijd populair waren was van invloed op plotlijnen, maar dat is maar vorm. Inhoudelijk gingen veel film noirs veel dieper dan menig vooroorlogse film, karakters hadden veel meer diepgang en kampten met echte problemen. Is het je al 'ns opgevallen hoe veel film noir personages voor hun karakter ontwikkeling gebroken uit de oorlog terug waren gekomen?

Bericht Geplaatst: 24 Mei 2008 00:16 Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Reageer met quote

Jazeker, de analogische lading was veel groter dan voorheen. Bekend zijn inderdaad de verkapte verwijzingen naar seks, een beetje in de trend van het screwball comedy 'quippen'. Ik vind het zelf interessant hoe onkuis vroeg hollywood vroeger was vergeleken bij laat gecensureerd hollywood.

Toch denk ik dat de functie van pulpliteratuur niet onderschat moet worden. Stijl is ook maar vorm Tongsmiley

Ga naar:  
Tijden zijn in GMT + 1 uur